Լուսինե Սարգսյան
Եվրոպական Կրթական Տարածաշրջանային Ակադեմիայի
Տնտեսագիտության ամբիոնի հայցորդ, դասախոս
Մրցունակ ազգային ինովացիոն համակարգի ձևավորումն ու արդյունավետ գործունեությունը հատուկ է ոչ բոլոր երկրերին: Դրա համար անհրաժեշտ է ունենալ մշակված հաջորդական քայլերի սխեմա կամ ճանապարհային քարտեզ: Դեռ ավելին, առանձին մոդելներով առաջնորդվելը դեռևս չի
երաշխավորում, որ կոնկրետ երկրի փորձին հետևելով, կարելի է հասնել հաջողության: Այս առումով անառարկելի է մի փաստ, Հայաստանում գործուն
ազգային ինովացիոն համակարգ ունենալը հրատապ անհրաժեշտություն է,
քանի որ առանց դրա ՀՀ տնտեսության զարգացման հեռանկարները մշուշոտ են
և լի սպառնալիքներով, մասնավորապես, գիտելիքահենք տնտեսություն ունենալու համար անհրաժեշտ բոլոր ինստիտուցիոնալ միավորերը և ենթակառուցվածքները իրենց ձևավորման և զարգաման ճանապարհին կարող են կորցնել
առկա մրցակցային առավելությունները: Փաստ է, որ նորարական գործունեության արդյունավետությունը պայմանավորված է նպաստավոր ինստիտուցիոնալ և իրավական միջավայրի առկայությամբ: Հայաստանում նորարական
գործունեության աջակցմանն ուղղված օրենսդրական դաշտի վերլուծությունը
ցույց է տալիս, որ համապատասխան օրենքները և այլ իրավական փաստաթղթերը առանձինառանձին վերցրած բավականին հուսադրող են: Սակայն
պատկերը միանգամայն փոխվում է, երբ այս օրենքները փորձ է արվում համատեղել մեկ ընդհանուր տրամաբանության մեջ, հատկապես այն պարագայում,
երբ զարգացումները դիտարկում ենք ազգային ինովացիոն համակարգի
կատարելագործման համատեքստում:
Իրավական համակարգում կարգավորման առաջին քայլերից մեկը
պետք է լինի ինովացիոն կամ նորամուծական գործունեության հարկերից հնարավորինս ազատումը, քանի որ հարկային բեռի ներքո ինովացիոն ծրագրերի
իրագործումը դառնում է ոչ արդյունավետ, այն պարզ պատճառով, որ ինովացիոն նախագծերը սկզբնական շրջանում չեն կարողանում ծածկել իրենց
ծախսերը, իսկ եթե դրան գումարվում են նաև հարկերը (շահութահարկ, հողի
հարկ, գույքահարկ և այլն), ապա առանց վնասաբերության աշխատելը դառնում
է բավականին բարդ:
Այս տեսանկյունից ոչ պակաս կարևոր է նաև գործարկել ՓՄՁ-ների
նորամուծական գործունեության հարկերից ազատելու մեխանիզմը, այսինքն,
եթե ՓՄՁ-ներն իրենց գործունեության արդյունքում որոշակի միջոցներ են ուղղում նորամուծական արդյունքների ստացմանը, ապա դրանք պետք է ազատել
հարկերից: Սակայն այստեղ պետք է ցուցաբերել զգուշավորություն, քանի որ
նման արտոնություններից կարող են օգտվել անբարեխիղճ ՓՄՁ-ները կամ
նման ծախսերի անվան տակ կարող են իրականում թաքցվել նաև մուծվող
հարկերը, իսկ դա կտանի նրան, որ տրամադրվող արտոնությունը, որպես
այդպիսին չի ծառայի իր հիմնական նպատակին:
Մյուս կողմից անհրաժեշտ է նաև ինովացիոն ենթակառուցվածքների
(վարձակալվող տարածքների) համար ևս սահմանել արտոնյալ պայմաններ,
այն է` բոլոր տեխնոպարկերի, տեխնոլոգիաների տրանսֆեր ապահովող կենտրոնների, գիտահետազոտական կազմակերպությունների, իրավաբանական
անձանց, որոնք ծառայություններ են մատուցում հետազոտությունների, ինչպես նաև մշակումների բնագավառում: Դա կնպաստի նրան, որ նմանատիպ գործունեությամբ զբաղվողների համար կկրճատվեն վարձակալական ծախսերը և
իրենց միջոցները հնարավորություն կտան ուղղել գիտահետազոտական ու
ինովացիոն արդյունքների ստեղծմանը:
Մարզերում և համայնքներում գիտության զարգացման համար անհրաժեշտ է բոլոր մարզպետարաններին, քաղաքապետարաններին, ինչպես նաև
Երևան քաղաքի վարչական շրջաններին և ՀՀ խոշոր համայնքներին կից
ստեղծել անկախ ինովացիոն զարգացման կենտրոններ: Իհարկե, նման կենտրոններ պետք է կցված լինեն նաև առանձին նախարարություններին, ինչպես
նաև օրենսդիր, գործադիր և դատական իշխանության մարմիններին ևս: Սա
հենց այն մոտեցումն է, որն ապահովում է ամբողջ պետական համակարգում
ինովացիոն գործունեության խթանումը և կարելի է ասել գաղափարական
(ուղեղային) կենտրոնների առկայությունը: Հատկապես, եթե հնարավոր լինի
ապահովել այդ միավորների կամ կենտրոնների անկախ գործունեությունը`
դրանք, իսկապես, կարող են վերածվել «գաղափարական» կամ «ուղեղային»
կենտրոնների, որոնք ամեն քայլի կմատուցեն այն նորամուծական փաթեթներն
ու նախագծերը, որոնք կտանեն ՀՀ ինովացիոն համապետական և ազգային
համակարգի ձևավորմանը:
Իհարկե, եթե այս լուրջ առաջարկին կամ կարելի է ասել ինովացիոն
մոտեցմանը մոտենանք չիրագործելիության տեսանկյունից, կարելի է դրա
համար գտնել բազմաթիվ պատճառներ, սկսած կադրային ներուժի բացակայությունից, մինչև այն հարցը՝ որտեղից հայթայթել այն ֆինանսական ռեսուրսները, որոնք պետք է ուղղվեն ինովացիոն այդ կից մարմինների կամ կենտրոնների ձևավորմանը: ՀՀ պետական բյուջեում իրական ծախսային քաղաքականությունն այնքան էլ արդյունավետ չէ և շատ արագ կարելի է յուրաքանչյուր
պետական և տեղական ինքնակառավարման մարմնի բյուջեում գտնել կետեր,
որոնց հաշվին կարելի է ֆինանսավորել այս նախաձեռնությունը: Մյուս կողմից
նման ինովացիոն կենտրոնների առկայությունը չի ենթադրում, որ դրանք
մշտապես սնվելու են պետական բյուջեի հաշվին, քանի որ ինովացիոն կենտրոնների առկայությունը ոչ միայն դրվում է բյուջեից ստացվող դրամական միջոցների հաշվին գոյատևելու համատեքստում, այլ առաջին հերթին տարբեր
գիտական և ինովացիոն նախաձեռնությունների համար նաև վենչուրային կապիտալ ներգրավելու առումով: Այսինքն` ձևավորվող կենտրոնների գործունեության արդյունավետությունը կարելի է նաև հետագայում գնահատել սեփական միջոցներ հայթայթելու, ինչպես նաև առանձին ինովացիոն ծրագրեր ներկայացնելով՝ դրամական միջոցներ հայթայթելու և հասարակական կյանքի,
ինչպես նաև գիտահետազոտական առանձին նախագծեր կյանքի կոչելու և
շուկայում առևտրայնացված արդյունքներ դուրս բերելու առումով:
Սա բավականին բարդ գործընթաց է, սակայն իրականում դրանով
կստեղծվի նաև առանձին խնդիրների լուծմանն ինովացիոն մոտեցումներ առաջարկող թիմերի գաղափարը, որոնք կմասնագիտանան այս կամ այն ոլորտում,
քաղաքներում և համայնքների առանձին խնդիրներ լուծելու բնագավառում: Հարկ է նշել նաև, որ այս մարմինները կամ կենտրոնները չպետք է ունենան
որևէ քաղաքական ուղղվածություն: Նման շտաբային կառուցվածքային ստորաբաժանումներ ունեն գրեթե բոլոր խոշոր կորպորացիաները, որոնք իրենց
որոշումների կայացման և նոր նախագծերի ներկայացման ժամանակ պարտադիր հաշվի են նստում ինովացիոն զարգացման իրական վեկտորների որոշման հետ:
Օրենսդրական մյուս մեխանիզմը, որը կարելի է գործարկել, կապված է
բարձր արդյունավետությամբ աշխատող, շահութաբերության ցուցանիշներով,
նորարարական ապրանքների վաճառքի տեմպերով աչքի ընկած կազմակերպություններին հարկային և վարկային արտոնություններ տալով: Այսինքն`
ստեղծելով բանկային ցածր տոկոսադրույքներով վարկեր ստանալու, կուտակած շահույթը ներդրումների վերածելու և արտաքին շուկաներ գրավելու համար նախապայմաններ:
Իհարկե, այս մոտեցումների որդեգրումն արդարացված է, քանի որ
իրականում ստեղծում է խթանման համակարգ` պետության կողմից տրվող
արտոնություններից օգտվելու համար, և դա պետք է արվի ոչ միայն առանձին
կազմակերպությունների, այլ նաև առանձին գիտահետազոտական կազմակերպությունների, գիտաշխատողների համար (ի դեպ այդ համակարգը վերջերս է
ներդրվել ՀՀ ԿԳՆ գիտության պետական կոմիտեի կողմից ամենաարդյունավետ
աշխատող գիտաշխատողների հավելավճար տալու տեսքով)
2
, որոնք
յուրաքանչյուր իրենց նոր նախաձեռնությունը սկսելիս համոզված կլինեն, որ
դա ոչ թե անտեսվելու է պետության կողմից, այլ արժանանալու է խրախուսման,
ինչպես նաև պարգևատրման, այսինքն` նման պարգևատրման և խթանման
համակարգերն իրականում շատ քիչ են կամ բացակայում են ՀՀ-ում, որոնք
առաջին հերթին ունեն իրավական մեխանիզմների միջոցով կարգավորման
անհրաժեշտություն:
Գիտական, տեխնիկական և ինովացիոն գործունեության կառավարման
արդյունավետության բարձրացում ապահովելու համար ՀՀ-ում անհրաժեշտ է
իրականացնել լուրջ փոփոխություններ: Փորձենք առանձնացնել հաջորդ մեխանիզմների խումբը, որոնց միջոցով կարելի է հասնել դրան: Այս խնդրի լուծման
համար անհրաժեշտ է մշակել «նորարարական» արտադրանքի միջոցով
տեղական և համաշխարհային շուկա դուրս գալու ռազմավարություններ:
Իհարկե, համարել, որ նման ռազմավարությունները հեշտ են կյանքի կոչվում և
կառավարման արդյունավետության խնդիրն այդքան հեշտ է լուծել, սխալված
կլինենք, քանի որ դրա համար անհրաժեշտ են ոչ միայն մեծ ներդրումներ և
երկար փողեր, այլ նաև ժամանակակից նորարարական տեխնոլոգիաներ:
Իհարկե, շատ մեծ կարևորություն ունի ոչ միայն ինովացիաների կառավարումը, այլ նաև կառավարման գործընթացում ինովացիոն տեխնոլոգիաների
կիրառումը, որը կարող է արտահայտված լինել «էլեկտրոնային կառավարության» (ի դեպ այս համակարգը ևս ՀՀ-ում գործում է), թվայնացման ծավալների, մատուցվող էլեկտրոնային ծառայությունների տեսքով և այլն:
Հարկավոր է ստեղծել հատուկ Ինովացիոն բանկ, որը կաշխատի առանձնահատուկ իրավական ռեժիմում, այսինքն` իր մասնագիտական ուղղվածությամբ, վարկավորմամբ և այլն կտարբերվի ՀՀ-ում գործող մյուս բանկերից և
կզբաղվի բացառապես ինովացիոն նախագծերի և “start up” կամ նոր ինովացիոն
գործունեություն սկսող կազմակերպությունների ֆինանսավորմամբ: Սա բավականին մեծ ռիսկայնությամբ աշխատող բանկ կարող է լինել, այդ իսկ
պատճառով վերջինիս առանձնահատուկ կարգավիճակը չի ստիպի, որ այն
դիտարկեն ՀՀ մյուս բոլոր բանկերի գործունեության հետ միևնույն հարթությունում: Այս բանկի առաջնային խնդիրներից պետք է լինի նաև ցածր տոկոսադրույքներով վենչուրային կապիտալի ներգրավումը, այսինքն` այդ բանկը
պետք է ունենա վենչուրային և ինովացիոն ուղղվածություն:
Այս բանկի գործառույթներից պետք է լինի նաև առանձին խոշոր ներդրումային հիմնադրամների, ինչպես նաև խոշոր ինովացիոն կենտրոնների հետ
համագործակցության շրջանակների ընդլայնումը, քանի որ իրականում բակը
կարող է հանդիսանալ ոչ միայն ֆինանսական ռեսուրսներ տրամադրող, այլ
նաև ներգրավող, ինչպես նաև ստեղծված արդյունքների առևտրայնացման
համար արտերկրից գործընկերներ որոնող: Այսինքն` նման ֆինանսական միջնորդական ծառայություններ մատուցող հատուկ կարգավիճակ ունեցող կառույցները կարող են բացել դռները նորամուծությունների ոլորտ ֆինանսական
ռեսուրսներ մուտք գործելու առումով:
Աշխարհում իրականում բավականին շատ են լուրջ ներդրումային նախաձեռնություններ ֆինանսավորել ցանկացողները, պարզապես հայկական
ստեղծագործական միտքը և այդ կենտրոնների համագործակցությունը միավորող կառույցների և ինստիտուցիոնալ միջավայրը ստեղծողների պակաս կա:
Այս հարցին միայն որոշ անհատներ են կարողանում ճիշտ լուծումներ տալ,
սակայն ընդհանուր և համակարգված բնույթ դա չի կրում:
Հաջորդ կարևորագույն առաջարկն ուղղված է ՀՀ ԳԱԱ կազմում գիտահետազոտական ինստիտուտների կողմից ստեղծված արդյունքների առանձին
«Գիտական-գործնական և գիտատեխնոլոգիական կենտրոնի» ստեղծումը, որի
կողմից կհավաքագրվեն և առևտրայնացման գործընթացով կանցնեն ստեղծված
լուրջ գիտական արդյունքներ: Այսինքն` հարկավոր է ձևավորել այն ֆիլտրացիոն կենտրոնը, որը տարանջատելով ստեղծված գիտական արդյունքներն
ըստ կարևորության` կզբաղվի վերջիններիս պատենտավորման, առևտրայնաց-
ման, շուկա դուրս բերելու և ընդհանրապես ստեղծված արդյունքների իրաց մամբ, եթե դրան դեմ չեն գիտաշխատողները և պատրաստ են իրենք անել այդ
ողջ գործընթացը: Կամ կարելի է դա կազմակերպել պայմանագրային հիմունքներով: Իհարկե, այստեղ կարող են ստացվել գիտական արդյունքներ, որոնք
նյութական չեն և առևտրայնացման ենթակա չեն, սակայն այս հարթությունում ևս կարելի է մշակել մոտեցումներ և, օրինակ` հումանիտար և հասարակական
գիտությունների համար ընտրել արդյունքների իրացման այլ մոտեցումներ կամ
մեխանիզմներ (հղման բարձր գործակից ունեցող ամսագրերում տպագրության
կազմակերպում, թվայնացում և www.amazon.com-ում վաճառքի կազմակերպում): Կարելի է նաև մտածել լուրջ գիտական աշխատանքների թարգմանության խնդրի մասին, այսինքն` Հայաստանում գիտության միջազգայնացման
խնդրի լուծման համար կարելի է ստեղծել նաև մասնագիտական թարգմանությունների կենտրոններ: Դեռ ավելին, հնարավոր է նաև ստեղծել միջազգային դրամաշնորհային հայտերի մշակման, դրանց դիմելու, տարբեր լեզուներով
զեկույցներ պատրաստելու աջակցության կենտրոններ և օգտագործել լեզվաբանական կրթություն ունեցողների ներուժը, այսինքն` ստանալ լուրջ սիներգետիկ արդյունք գիտահետազոտական աշխատանքով զբաղվող և լեզվաբանական հմտություններ ունեցողների միավորման շնորհիվ:
Բայց, այնուամենայնիվ. նշենք, որ առաջնային դիրքում են մնում գիտագործնական և տեխնոլոգիական բնույթի ինովացիաները: Դա պայմանավորված
է նաև այն հանգամանքով, որ վերջիններս նոր աշխատատեղերի ստեղծման
հնարավորություն են ընձեռում: Այսինքն` գիտությանն աջակցող այս ողջ ինստիտուցիոնալ առանձին փոքր միավորների համակարգը պետք է փորձի
լրացնել այն բացը, որը չի կարողանում գիտական հետազոտություններից հետո
ապահովել նպատակային արդյունքներ: Կարելի է ասել, որ գիտության մեջ ևս
գոյություն ունի լոգիստիկ շղթա այնպես ինչպես արտադրության մեջ, և
գիտության այս լոգիստիկ շղթայի տարրերը փորձեցինք ներկայացնել վերևում:
Հարկ ենք համարում նշել, որ մարզերում` քաղաքային և գյուղական համայնքներում ձևավորվող ինովացիոն կենտրոնները, որոնք կլինեն մարզպե տարանի, քաղաքապետարանի, գյուղապետարանի կազմում, պետք է իրենց մեջ
ունենան նաև նորամուծությունների առևտրայնացում ապահովող գործառույթներ, այսինքն` ցանկացած նոր գաղափար և առաջարկություն, որը կարող է
տվյալ համայնքի համար ապահովել լրացուցիչ եկամուտներ, պետք է այդ
կենտրոնի միջոցով առևտրայնացում ապահովող մեխանիզմներով անցնի, իսկ
վերջինիս անհնարինության դեպքում դա կազմակերպվի նաև այդ կենտրոնների ցանցի միջոցով: Այսինքն` տարածաշրջանային մակարդակում նորամուծությունների զարգացման համար պետք է լինի ինովացիաների առևտրայնացման միասնական ցանց մուտք գործելու հնարավորություն: Սա շատ նման է
Եվրոպական «Հորիզոն 2020» մոդելին, սակայն այստեղ ոչ թե ինովացիոն
միասնական ցանցին կամ համակարգին միանում է երկիրը, այլ երկրի ներսում
է ձևավորվում նման մոդել, որի կիրառությունը գաղափարների գեներացիա է
ապահովում ամբողջ Հայաստանի մակարդակով: Իհարկե, պետք է նաև հստակ
սահմանվի եկամուտների բաշխման աստիճանակարգման համակարգը, քանի
որ իրականում ամենամեծ արդյունքը պետք է ստանա նորարարության հեղինակը: Դա նաև լուրջ խթանող ազդեցություն կարող է ունենալ հետագայում
նորարարական նախագծերի քանակական և որակական ավելացման հարցում: Իհարկե, որպես այդպիսին չի կարող ազգային ինովացիոն համակարգը
սահմանափակվել այս ամենով, քանի որ պետք է նպատակաուղղված ձևով
ստեղծվեն կոնստրուկտորական-տեխնոլոգիական կենտրոններ, փորձարարական արտադրություններ սկսվեն, գիտությունը տեղափոխվի արտադրություն`
ստեղծելով գիտաարտադրական միավորումներ, ճյուղային լաբորատորիաների
ցանցեր, համատեղ գիտաարտադրական կենտրոններ, ինժեներական ընկերությունների ցանց և այլն:
Հաջորդ կարևորագույն համակարգային տարրը, առանց որի հնարավոր
չէ հասնել գիտական, տեխնիկական և ինովացիոն գործունեության, ինչպես
նաև ազգային ինովացիոն համակարգի կատարելագործման կամ բարելավման,
գործուն ֆինանսավորման մեխանիզմների առկայությունը կամ մշակումն է:
Հարկ ենք համարում նշել, որ ֆինանսավորման մեխանիզմների կատարելագործումն ինքնանպատակ բնույթ չունի, քանի որ վերջինս ուղղված է
լինում, սովորաբար, կատարվող հետազոտությունների և մշակումների արդյունավետության բարձրացմանը, պետական աջակցությանն այն արտադրողներին, որոնք ունեն արտահանման ուղղվածություն և որոնց արտադրանքի մեջ
գիտատեխնիկական բնույթի արտադրանքն ունի մեծ տեսակարար կշիռ: Ֆինանսավորման ծավալների աճը կամ առանձին մեխանիզմների ներդրումը շատ
դեպքերում նպաստում է ինովացիոն ենթակառուցվածքների զարգացմանը,
ինչպես նաև ՕՈՒՆ-ների ներգրավմանը և այլն:
Իհարկե, ազգային ինովացիոն համակարգի ֆինանսավորման մեխանիզմները պետք է չլինեն տարանջատված, այլ ընդհակառակը պետք է գործի
միասնական ֆինանսական ենթակառուցվածքի մոդելով: Հարկ է նշել, որ այս
առումով Հայաստանում դեռևս շատ անելիքներ կան, քանի որ այդ միասնական
սխեման անգամ իր առանձին տարրերով որպես այդպիսին չկա: Իհարկե, գուցե
գիտահետազոտական աշխատանքներ իրականացնողների համար նշանակություն չունի թե դա ինչ կառույցից է ստացվում, ինչպես են միջոցները ձևավորվում և այլն: Եվ գիտահետազոտական աշխատանք կատարողը պետք է ինչ որ
ձևով ֆինանսավորվի և հետո ստանա իր առևտրայնացվող արդյունքը: Սակայն
ֆինանսական կառավարման տեսանկյունից այս հարցը շատ կարևոր է:
Այստեղ, կարծում ենք, պետք է գործի մեկ պատուհանի սկզբունքը, ինչպես նաև
պարզ մեխանիզմներ մշակվեն, որոնք հնարավորություն կտան կազմակերպել
ողջ ինովացիոն գործընթացը: Հակառակ պարագայում, առաջանում է լուրջ
մրցակցություն ֆինանսավորման այդ լծակներն ունենալու համար, դեռ ավելին
փորձագիտական գնահատականներ և ֆինանսավորում տվող մարմինների
նույնացման պարագայում առաջանում է սուբյեկտիվ մոտեցման հիմքեր: Այսինքն` հարկավոր է ֆինանսավորման քվոտավորված համակարգ սահմանել և
ըստ ոլորտների բազային և թեմատիկ ֆինանսավորում իրականացնել` բացառելով այս կամ այն ոլորտին նախապատվություն տալու հարցը (բացառությամբ` հատուկ կարևորության թեմաների): Այսինքն` փորձագիտական գնահատականներ տվողներին և ֆինանսավորողներին բաժանել իրարից, իսկ քվոտաների միջոցով ֆինանսավորել գիտության համաչափ զարգացումը: Գիտահետազոտական և նորամուծական գործունեության ֆինանսավորման ներքին աղբյուրների հարցը կամ պետական բյուջեից հատկացվող
միջոցներն այս առումով կարելի է արդյունավետ կառավարել, սակայն խնդրի
բարդությունը կայանում է դրսից հատկացվող կամ ստացվող դրամաշնորհների
և առանձին վենչուրային հիմնադրամների միջոցների կոորդինացված կառավարման մեջ: Սա կազմակերպելու պարագայում լուծում կստանա ազգային
ինովացիոն համակարգում առկա ամենակարևոր խնդիրներից մեկը, այն է`
կհստակեցվի «գիտություն-տեխնոլոգիաներ-արտադրություն-շուկա» շղթան,
ինչպես նաև ինովացիոն կապիտալի ձևավորման համակարգը:
Իհարկե, նշված հարցերի կարգավորման մեխանիզմների համար, նախ և
առաջ, անհրաժեշտ է Հայաստանում բարձրացնել ներքին ծախսերը, որոնք
ուղղվում են հետազոտություններին, ինչպես նաև ՀՆԱ-ի մեջ դրանց տեսակարար կշիռը հասցնել գոնե 1%-ի, ինչպես նաև տարեկան դրանք ավելացնել
0.1%-ով, մինչև լուրջ գիտական արդյունքներ չարձանագրվեն:
Շատ կարևոր է նաև, որ հարկաբյուջետային, դրամավարկային և ներդրումային քաղաքականություններն այս դաշտում ուղղորդել այնպես, որ
ստեղծվեն բարենպաստ պայմաններ հանրային-մասնավոր համագործակցության ընդլայնման և գիտական, տեխնիկական և ինովացիոն գործունեության
ֆինանսավորման համար:
Գիտության և ինովացիաների ֆինանսավորումը չպետք է լինի միակողմանի, այնպես ինչպես հիմա ՀՀ-ում է և, դեռ ավելին, ազգային ինովացիոն
համակարգի մինչև 2020թ.-ի մոդելի հիմքում հենց միակողմանի ֆինանսավորման սխեման է, դա կարող է հանգեցնել մյուս ոլորտներում գիտության լուրջ
խնդիրների: Այդ իսկ պատճառով գիտության բազմավեկտոր ֆինանսավորման
համակարգն ամենաարդյունավետը կարող է լինել: Որի գործունեության վեկտորները պետք է լինեն գիտական գործունեության, գիտատեխնիկական, տեխնոլոգիաների մշակման և ինովացիոն նախագծերում նոր ֆինանսական
գործիքների (կենսաթոշակային, վարկային, ապահովագրական, վենչուրային
կապիտալի) կիրառումը, մի խոսքով երկար փողերի ուղղորդումը դեպի գիտություն: Ֆինանսական համակարգում առկա ամենալուրջ դժվարություններից
մեկը նա է, որ կարճաժամկետ և երկարաժամկետ նախագծերի ֆինանսավորման գործիքները, այն է` երկար և կարճ փողերը մտնում են հակասության
մեջ, այսինքն` կարճ փողերի հաշվին գիտություն չի կարելի ֆինանսավորել,
քանի որ վերջինս ունի ավելի երկար ետգնման ժամանակահատված, ինչպես
նաև մի նախագծի հաշվին հաջողության չհասած նախորդ նախագծի ծախսերը
փոխհատուցելու մեխանիզմ: Սա բավականին լուրջ խնդիր է նաև մի շարք
բանկերի համար, քանի որ նման խնդիրների պատճառով կարող են սկսվել
ֆինանսական և բանկային ճգնաժամեր:
Հարկավոր է նաև մշակել լուրջ համաֆինանսավորման սխեմաներ, որի
շրջանակներում հետազոտությունների և գիտատեխնիկական փորձաքննությունների ժամանակ կներգրավվեն արտասահմանյան փորձագետներ` ապահովելով գիտական, տեխնիկական և ինովացիոն համակարգի առաջավոր փորձի տեղայնացում կամ փոխանակում, սակայն պետք է փորձել արտերկրից
ներգրավել ոչ թե խորհրդատվության սխեմաների միջոցով, այլ անմիջապես
գործին մասնակցելու և արդյունք ստեղծելու մեխանիզմով:
Այսպիսով` ազգային ինովացիան համակարգի կատարելագործման
գործընթացը բավականին բարդ է, քանի որ եթե պայմանականորեն հիմք
ընդունենք, որ ՀՀ-ն ունի այս կամ այն չափով ձևավորված ազգային ինովացիոն
համակարգ, ապա վստահաբար կարող ենք ասել, որ մի շարք միջազգային
համաթվերի, ինչպես նաև արդյունքային ցուցանիշերի տեսանկյունից այն ոչ
մրցունակ է: Սա նշանակում է, որ կա´մ հիմնովին պետք է վերանայվի և նոր
տողից սկսվի ազգային ինովացիոն համակարգի ձևավորումը, կա´մ արդիականացվի ու կատարելագործվի գործողը: Այս հարցի շրջանակներում բավականին շատ առաջարկություններ ներկայացրեցինք ազգային ինովացիոն համակարգի կատարելագործման ուղղությամբ, սակայն ինչպես ցույց է տալիս ՀՀ
անկախացումից հետո ընկած մոտ 1/4 դարյա պատմությունը, գիտական և ազգային ինովացիոն համակարգի զարգացման փոխարեն Հայաստանն ունի միայն
հետընթաց և դեռ ավելին դանդաղ կորցնում է այն գիտական ներուժը, որը
կուտակել էր ԽՍՀՄ-ի տարիներին:
Комментариев нет:
Отправить комментарий