ՀՀ ԳԱԱ ասպիրանտ
Նարեկ Սարատիկյան
ՀՀ սոցիալ-տնտեսական կյանքի բարելավման և կայունացման մեջ զգալի
դեր և ազդեցություն ունի կրթական համակարգը: Ցանկացած երկրի համար կարևոր նշանակություն
ունի կրթական համակարգը, քանի որ հենց այդ գործոնից է կախված երկրի սոցիալ-տնտեսական
զարգացման ապագան: Կրթական համակարգի որակից և հաջողություններից է կախված վաղվա սերունդի
գիտելիքները, որոնց միջոցով պետք է կառավարվի և զարգանա մեր երկիրը:
Այսօր ՀՀ կրթական համակարգը արձանագրում է լուրջ ձեռքբերումներ
և հաջողություններ, ինչպես տարածաշրջանային այնպես էլ միջազգային ասպարեզում: Սակայն,
կան բավականին բացթողումներ, որոնց շուտափույթ լուծումը կհանգեցնի երկրի սոցիալ-տնտեսական
կյանքի զարգացմանը:
·
Անցումային
փուլ /1990-1994թթ./ Հայաստանի Հանրապետությունում կրթական համակարգի վերափոխումների
գործընթացի սկիզբ: 1990 թվականի հուլիսին` Կրթության նախարարության <<Ազգային
միասնական հանրակրթական դպրոցի մասին>> որոշմամբ[2]:
իրականացվում են մի շարք բարեփոխումներ, մշակում և կիրառում են մի շարք ենթաօրենսդրական
և այլ նորմատիվ իրավական ակտեր:
·
Հաջորդ շրջափուլը կարելի է բնորոշել
որպես կայունացման ժամանակաշրջան (1995-1999): Երկրի տնտեսական զարգացմանը զուգընթաց,
սկսվել էր հանրակրության ոլորտի բարեփոխումը: Արդեն 1995 թվականին ընդունված Հայաստանի
Հանրապետության առաջին Սահմանադրության 35-րդ հոդվածում ամրագրվում էր. <<ՀՀ
յուրաքանչյուր քաղաքացի ունի կրթույան իրավունք, միջնակարգ կրթությունը պետական ուսումնական
հաստատություններում անվճար է, յուրաքնչյուր քաղաքացի ունի պետական ուսումնական հաստատություններում
մրցութային հիմունքով անվճար բարձրագույն և
այլ մասնագիտական կրթություն ստանալու իրավունք>>[3]:
·
Բարեփոխումների նոր փուլը կարելի
է բնորոշել որպես կայացման ժամանակաշրջան (1999-2003): 1999 թ. ապրիլի 14-ին ՀՀ Ազգային
ժողովի կողմից ընդուված «Կրթության մասինե ՀՀ օրենքը>> միտված էր որոշակիորեն
ուղղորդելու վերափոխվող համակարգի զարգացումը: Այն ընդգրկում է բովանդակային հիմնահարցեր`
կրթակարգ, նոր ուսումնական ծրագրեր, սովորողների ուսումնական արդյունքների գնահատման
նոր համակարգ և այլն: Հայաստանի Հանրապետության կրթական համակարգը նպատակաուղղված է
հայ ժողովրդի հոգևոր և մտավոր ներուժի ամրապնդմանը, ազգային և համամարդկային արժեքների
պահպանմանը և զարգացմանը:
Կրթական համակարգում, մասնավորապես բարձրագույն կրթական համակարգում,
ինչպես արդեն նշեցինք, առկա են մի շարք բացթողումներ և խնդիրներ: Չթերագնահատելով կրթական
համակարգում առկա մյուս խնդիրները /կրթական համակարգի յուրաքանչյուր խնդիր պահանջում
է մանրակրկիտ և աչալուրջ մոտեցում և լուծում/, կցանկանայինք ուշադրությունը հրավիրել
և ներկայացնել կրթական համակարգի կենտրոնացման վրա: Կենտրոնացում, որը հիմնականում
տեղի է ունենում Երևան քաղաքում և առկա է նաև տնտեսության մյուս ճյուղերում ևս:
Տարածքային զարգացման անհամաչափությունները Հայաստանի Հանրապետությունում
սկսել են խորանալ տնտեսական աճի արագացմանը զուգընթաց` 2000 թվականից, և հիմնականում
արտահայտվում են մայրաքաղաք Երևանի տնտեսական դերի և նշանակության աճով, որի արդյունքում
կենսամակարդակի տարբերությունը Երևանի և Հայաստանի Հանրապետության մարզերի միջև անընդհատ
աճել է: Մեծ են նաև անհամաչափությունները մարզերի միջև: Երկարաժամկետ ապագայում, տարածքային
մեծ և, առավել ևս, խորացող անհամաչափությունները կարող են ուղղակիորեն և անուղղակիորեն
բացասաբար անդրադառնալ երկրի ընդհանուր տնտեսական զարգացման վրա: Մասնավորապես` անհամաչափ
տարածքային զարգացումը նպաստում է տնտեսապես թույլ զարգացած տարածաշրջաններից բնակչության
անցանկալի արտահոսքին ու քաղաքային համայնքներում, հատկապես` Երևանում կենտրոնացմանը[4]։
Տարածքային համաչափ զարգացման համար անհրաժեշտ է որպեսզի ՀՀ մարզերը
ապահովված լինեն համապատասխան հնարավորություններով՝ նյութական, ֆինանսական, մարդկային
և այլն:
Չնայած այսօր ՀՀ կառավարությունը իր ուշադրության կենտրոնում է
պահում այս հարցը և կատարում է համապատասխան գործողություններ,այնուամենայնիվ հարկ
է նշել որ այսոր ՀՀ մարզերում առկա է լուրջ խնդիր կապված որակյալ կադրերի և երիդասարդ
մասնագետնրի հետ:
Կրթական ծրագրերի, մասնավորապես ԲՈՒՀ-երի մասնաճուղերի ստեղծում,
կրթական ծրագրերի իրականացում, մարզերում գտնվող ԲՈՒՀ-երի ոսանողներին տրվող աջակցությունը,
կարող է զգալիորեն լուծել վերոնշյալ խնդիրները և ապահովվել տարածքային համաչափ զարգացման
հիմք:
Այսօր ՀՀ բուհերում սովորում են մոտավորապես 100 հազ. ուսանող
/աղ.1 /[5]:
ՀՀ բարձրագույն կրթական համակարգ
2007/08թթ.
|
2008/09թթ.
|
2009/10թթ.
|
2010/11թթ.
|
2011/12թթ.
| |
´³ñÓñ³գáõÛÝ áõëáõÙÝ³Ï³Ý Ñ³ëï³ïáõÃÛáõÝÝ»ñÇ
ù³Ý³ÏÁ
|
85
|
90
|
77
|
74
|
68
|
¸ñ³ÝóáõÙª áõë³ÝáÕÝ»ñÇ Ãí³ù³Ý³ÏÁ, 1000
Ù³ñ¹
|
112.2
|
114.4
|
114.6
|
111.0
|
95.3
|
ÀݹáõÝí»É »Ý áõë³ÝáÕÝ»ñ
|
26 157
|
27 657
|
26 491
|
26 443
|
7 584
|
Բուհերի մեծ մասը, մոտավորապես ութսուն տոկոսից ավելին գտնվում
է Երևանում, նույն պատկերն է նաև ուսանողների թվաքանակի պարագայում:
Բուհերի մեծ մասը, մոտավորապես ութսուն տոկոսից ավելին գտնվում
է Երևանում, նույն պատկերն է նաև ուսանողների թվաքանակի պարագայում:
Այսօր, եթե հանրապետության տարբեր մարզերում գործեին բարեկեցիկ
և մրցունակ ԲՈՒՀ-եր, ապա համոզված եմ, որ ուսանողների մեծ մասը կուսաներ հենց իր մարզում
դրանում լուծելով մի շարք սոցիալ-տնտեսակն խնդիրներ:
1.
Ընտանիքը ստիպված չէր լինի կրթության
համար մեծ պարտքեր կատարել, ծանարացնելով ընտանիքի սոցիալ-տնտեսական կյանքը:
2.
Ուսանողի կողմից կատարվող հիմնական
ծախսերի մեծ մասը /հագուստ, սննունդ, տրանսպորտ և այլն/ կկատարվեր տվյալ մարզում, ինչը
նշանակում է կատարել ծախս /ներդրում/ տվյալ մարզի տնտեսական և ֆինանսական հատվածում,
որը ինքնստինքյան կնպաստեր մարզի տնտեսական հատվածի ակտիվացմանը /մուլտիպլիկատորի էֆեկտ/:
3.
Որոշակիորեն կկանխի երիտասարդության
և ապագա կադրերի արտահոսքը մարզերից: Ուսանողների մեծ մասը ուսումն ավարտելուց հետո
չի վերադառնում մարզ: Իսկ հաճախ ուսանողների հետ Երևան են տեղափոխվում նաև ընտանիքի
մյուս անդամները:
4.
Կապահովվի մարզերի համապատասխան կադրերով,
ինչը հնարավորություն կտա մարզի գործատուներին ունենալ բարձր որակավորմամբ և եռանդով
լի աշխատողներ: Որը բնականաբար կնպաստի տարածքային համաչափ զարգացմանը կամ որոշակիորեն
կակտիվացնի ՀՀ մարզային սոցիալ-տնտեսական կյանքը:
Առաջին հայացքից, վերոնշյալ և մի շարք այլ կետեր , թվում են ուղղակի
անիրականալի կամ երազանք: Սակայն դրանք կարող են դառնալ իրականություն և լուծել մարզի
սոցիալ տնտեսական կյանքը, եթե ՀՀ մարզերում ակտիվորեն գործեն ԲՈՒՀ-եր: Իսկ մնացածը,
հավատարիմ մնալով շուկայական տնտեսության ինքնակարգավորիչ հատկությանը, կկարգավորվեն
ինքնուրույն:
ԲՈՒՀ-երի գործունեությունը մարզերում, կապված է մի շարք խնդիրների
հետ, որոնք էականորեն խոչընդոտում են ԲՈՒՀ-երի հաստատմանը և զարգացմանը մարզերում:
Սակայն դրան զուգահեռ ունեն որոշակի առավելություններ և հնարավորություններ, որոնց
հաշվին կարող են չեզոքացնել վտանգները: Ասվածը ավելի պատկերավոր կերպով ներկայացնենք
SWOT վերլուծության միջոցով /աղյուսակ 2/:
SWOT
Աղ. 2
ՈՒԺԵՂ
1.
Մատչելի գին
2.
Տրամադրող միջավայր
3 .
Փոքր լսարանային խմբե
4.
Խնդիրներին արագ արձագանքում
|
ԹՈՒՅԼ
1.
Որակյալ և անհրաժեշտ կադրերի բացակայություն
2. Անհրաժեշտ նյութատեխնիկական բազայի
անբավարարվածություն
3.
Ցածր աշխատավարձ
|
ՀՆԱՐԱՎՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
1.
Գործատու-ուսանող ավելի սերտ կապ
2.
Տեղակայված է բնակության վայրին
ավելի մոտ
3.
Սոցիալական աստիճանակարգման բացակայություն
կամ նվազ արտահայտելի
4.
Կոռուպցիոն ռիսկի նվազեցում
|
ՍՊԱՌՆԱԼԻՔՆԵՐ
1.
Բնակչության արտահոսք մարզերից
2.
Մարզային ԲՈՒՀ-երի նկատմամբ ձևավորված
թյուր կարծիք
3.
Մրցակցության բարձր մակարդակ
|
Համադրելով վերը թվարկված գործոնները կարելի է ստանալ մի ընդհանուր
պատկեր, որն ուղղակիորեն ազդում մարզերի ԲՈՒՀ-երի զարգացման ու առաջխաղացման վրա:
Այսպիսով, մարզային ԲՈՒՀ-երը ունենալով մատչելի գին, տեղեկայված
լինելով բնակավայրերին ավելի մոտ, ստեղծելով դրական և առողջ միջավայր, ինչպես նաև նվազագույնի
հասցնելով կոռուպցիոն ռիսկերը, նպաստում են մարզային բնակչության կրթական, հետևաբար
սոցիալական խնդիրների կարգավորմանը: Իսկ առակա խնդիրների և սպառնալիքների լուծումը
և չեզոքացնում կարող է առավելագույնին հասցնել օգտակարությունը:
Չնայած այս ամենին, հարկ է նշել, որ կրթության ոլորտում առակա են
որոշակի այլ խնդիրներ, որոնք բնորոշ են ՀՀ բոլոր ԲՈՒՀ-երին, մասնավորապես.
1. Հայաստանում
դեռևս բարվոք չէ իրավիճակը ուսանողական շարժունության ասպարեզում: Ուսումնական պլաններով
կոշտ ռեգլամենտավորված ուսուցման կազմակերպման առկա ձևը խիստ սահմանափակում է ուսանողների
տեղափոխությունները մասնագիտությունից մասնագիտություն և բուհից բուհ անգամ Հայաստանում:
2. Կրթական
ծրագրերում գերակշռում է սովորողների տեսական պատրաստվածությունը, շրջանավարտները չունեն
կյանքի և մասնագիտական գործունեության համար բավարար կիրառական կարողություններ ու
հմտություններ, արդյունավետ մասնագիտական կողմնորոշում:
3. Դեռևս
բավարար չեն ուսանողների ինքնուրույն աշխատանքը ապահովող և խթանող առկա մեխանիզմները:
4. Թույլ
է կրթության տարբեր մակարդակների, ինչպես նաև կրթության և տնտեսության միջև երկխոսությունը,
բավարար չեն սոցիալական գործընկերության մեխանիզմները: Կրթության համակարգը չի կարողանում
արագ և արդյունավետ արձագանքել հասարակության և տնտեսության արագընթաց զարգացումներին:
5. Անբավարար
է ժամանակակից տեղեկատվական և հեռահաղորդակցման տեխնոլոգիաների հասանելիությունը և
կիրառումը ուսումնական գործընթացում, կա էլեկտրոնային ուսումնական նյութերի պակաս,
շատ ուսումնական հաստատությունների ուսումնանյութական բազան չի համապատասխանում ժամանակակից
պահանջներին:
6. Բարելավման
կարիք ունեն կրթության ֆինանսավորման և դրանց արդյունավետ օգտագործման մեխանիզմները
Այսպիսով,
իրականացնելով որաշակի քաղաքականություն, որը միտված կլինի վերացնել վերոնշյալ խնդիրները
և զարգացնելու ՀՀ մարզերում ԲՈՒՀ-ական կառույցները, կարող ենք վստահորեն նշել, որ դրանք
կթողնեն դրական ազդեցություն տարածքային համաչափ զարգացման վրա: ԲՈՒՀ-ական կառույցների
ստեղծումը և զարգացումը կարող է նպաստել նաև Երևան քաղաքի և մարզերի միջև առկա կենսամակարդակների
տարբերությունների նվազեցումը և մարզերի զարգացման տեմպերի մոտեցմանը Երևանի զարգացման
տեմպերին:
ԲՈՒՀ-ական
համակարգի զարգացումը մարզերում հնարավորություն կտա բացահայտել տարածքներում առկա
ռեսուրսների համեմատական առավելությունները, անհրաժեշտ պայմանների ստեղծել՝ հատկապես
ենթակառուցվածքների մասով, ինչպես նաև մարդկային ռեսուրսների (մարդկանց գիտելիքների,
ունակությունների փորձի, հմտությունների համախումբ)` որպես ինտենսիվ զարգացման գործոն:
ԲՈՒՀ-երը,
դիտարկելով նաև որպես գիտահետազոտական կենտրոներ, հնարավորություն կտան անմիջապես ուսումնասիրել
և բացահայտել տվյալ տարածաշրաևնի առավելությունները և թերությունները, առաջարկելով
նոր մոտեցումներ, ինչպես նաև տարածաշրջանին ապահովելով անհրաժեշտ կադրերով:
[2] Ս.
Հովհաննիսյան, Ազգային ինքնությունը Համաշխարհայնացման
հոլովույթում. առկա մարտահրավերները, ինքնությունը և
փոփոխվող աշխարհը (Միջազգային գիտաժողովի
նյութեր), Ե., ՙԼինգվա՚
հրատարակչություն, 2008, էջ 62:
[4] <<Տարածքային
զարգացման հայեցակարգ>> ՀՀ կառավարության 2011 թվականի հունիսի 30 նիստ N25 արձանագրային
որոշում, էջ 2
Комментариев нет:
Отправить комментарий